I. Wstęp
Poznawanie przez dzieci dziedzictwa kulturowego najbliższego środowiska i regionu, powinno odbywać się od najwcześniejszych lat życia dziecka. Edukacja regionalna uczy młodych ludzi szacunku, tolerancji i otwarcia na różnorodne aspekty życia społecznego
i kulturalnego, przybliża im dzieje własnego regionu, pozwala nie tylko na poznawanie, ale także na wzbudzanie poczucia tożsamości regionalnej, co z kolei owocuje w przyszłości tożsamością narodową.
Swoją wędrówkę uczeń rozpoczyna od swojego domu rodzinnego, poprzez szkołę, miejscowość, a kończy ją, poznając region i kraj. Aby dziecko mogło przywiązać się do swojego regionu, musi go dobrze poznać, poczuć jakie bogactwo tkwi w jego kulturze, jakie piękno zawierają zwyczaje i tradycje ludowe. Im głębiej sięgamy naszych korzeni, tym bezpieczniej i pewniej czujemy się w Ojczyźnie.
Zastosowanie innowacji pozwoli uświadomić moim uczniom na czym polega odmienność kulturowa regionu w którym żyją, w porównaniu z innymi terenami Polski.
W czasie jej realizacji planuję wykorzystanie różnorodnych metod aktywizujących, technologii informacyjno - komunikacyjnej oraz szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym. Innowacja ma służyć kształtowaniu w dzieciach tożsamości rodzinnej, lokalnej i regionalnej, poznawaniu historii oraz zwyczajów i obyczajów środowiska, tak istotnych dla świadomego swych korzeni człowieka. Ma pokazać uczniom jak nasza przyszłość zależy od naszej przeszłości, co powinniśmy i jak z niej czerpać, co naśladować a co należy mądrze zmieniać.
Zaplanowane cele i zadania innowacji wynikają z autentycznych zainteresowań moich uczniów historią Józefowa i okolic, jego zabytkami, zasłużonymi mieszkańcami, dawnymi zawodami, położeniem geograficznym Roztocza oraz chęcią bliższego poznania obrzędów, tradycji oraz gwary naszego regionu.
II. Zasady i warunki wprowadzania innowacji.
Działalność innowacyjna realizowana będzie z uczniami klasy IV i V w okresie dwóch lat: od 1 listopada 2014r. do 25 czerwca 2016r. Udział uczniów będzie całkowicie dobrowolny. Zadania realizowane będą w czasie lekcji języka polskiego oraz zajęć pozalekcyjnych (w ramach godzin z Art. 2. Ust. 2, pkt.2 KN) a obejmować będą następujące zagadnienia:
1) analizę i interpretację tekstów literackich napisanych przez mieszkańców Roztocza,
2) analizę i interpretację tekstów literackich związanych z regionem,
3) historię regionu: ludzi, zdarzenia, miejsca,
4) gwarę i dawne słownictwo,
5) obrzędy i tradycję Roztocza.
Realizacja zaplanowanych zagadnień stanie się źródłem wiedzy o przeszłości a także świetnym przykładem korelacji przedmiotowej z historią, plastyką, muzyką, przyrodą, zajęciami z wychowawcą. Założone cele, różnorodność metod i form przewidzianych przy realizacji projektu sprzyjać będzie atrakcyjności zajęć, aktywizacji uczniów w życie klasy, szkoły a przede wszystkim środowiska lokalnego.
III. Sposób realizacji.
Zajęcia odbywać się będą w szkole i poza nią. Uczniowie będą uczestniczyć w wycieczkach do muzeów regionalnych, izb pamięci, biblioteki miejskiej. Uczestnicy pracować będą metodami aktywnymi, podczas których poznają historię, legendy, obyczaje
i przyrodę, zajęcia miejscowej ludności. Uczniowie zapoznają się z tekstami literackimi związanymi z Józefowem i najbliższą okolicą. Przeanalizują regionalne utwory, podania
i legendy. W czasie warsztatów uczniowie poznają gwarę i dawne słownictwo Roztocza, wytwory sztuki rękodzielniczej związanej z regionem, dawne stroje mieszkańców czy elementy wystroju wnętrz.
W ramach innowacji zrealizowane będą następujące działania:
1) Poznanie sylwetek ciekawych ludzi związanych z regionem – spotkania, wywiady, analiza źródeł historycznych, stworzenie biblioteczki multimedialnej „Ludzie niezwykli”;
2) Poznanie zabaw dziecięcych z dawnych czasów oraz dawnych zawodów – wywiady, analiza źródeł historycznych i literackich, opracowanie albumu „Zabawy naszych przodków”, „Ginące zawody”;
3) Poznanie obrzędów i tradycji regionu – wywiady, spotkania, udział w warsztatach
w Miejskiej Bibliotece Publicznej, przygotowanie inscenizacji „Oczepiny”, prezentacja uczniom i rodzicom;
4) Poznanie historii zapisanej w starej fotografii – wyszukanie starych fotografii miejscowości oraz z życia szkoły podstawowej, spotkania z absolwentami szkoły, zeskanowanie fotografii, opracowanie albumów „Józefów w fotografii”
i „ Józefowska podstawówka w kadrze”;
5) Poznanie gwary i dawnego słownictwa – spotkania ze starszymi ludźmi, dziadkami, sąsiadami, wyszukanie słownictwa charakterystycznego dla regionu, opracowanie „Słownika józefowskiej gwary”;
6) Prowadzenie szkolnego bloga „Śladami przeszłości idziemy ku przyszłości” -
umieszczanie na nim sprawozdań, ogłoszeń, zaproszeń, relacji ze spotkań
i wszystkich prowadzonych działań opracowywanych przez uczestników innowacji.
IV. Cele innowacji.
Główny cel innowacji:
Zasadniczym celem jest kształtowanie w dzieciach poczucia własnej tożsamości, przy jednoczesnej postawie zaangażowania się w życie własnego środowiska oraz autentycznego otwarcia się na inne społeczności i kultury.
Cele szczegółowe:
- stworzenie warunków do postrzegania rodzinnej miejscowości jako części naszej Ojczyzny,
- wyposażenie uczniów w szerszy zasób wiedzy o historii, tradycjach związanych z miejscem zamieszkania i regionem,
- poznanie najbliższego środowiska i specyfiki regionu,
- wprowadzenie uczniów w świat wartości kultury i tradycji regionalnej,
- rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową,
- kształtowanie więzi emocjonalnych ze swoim miejscem zamieszkania i ludźmi zamieszkującymi nasz region,
- nadawanie należnej rangi” małej Ojczyźnie” w kształtowaniu osobowości ucznia,
- rozwijanie zainteresowania historią, tradycjami i kulturą rodzinnej miejscowości i regionu
w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny,
- kształtowanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością i kulturą regionalną,
- wyzwalanie aktywności artystycznej dziecka i umożliwianie kreatywnego uczestnictwa
w życiu wspólnot: rodzinnej, szkolnej i lokalnej,
- budzenie zainteresowania dziedzictwem kulturowym poprzez kontakt ze zbiorami wytworów kultury materialnej, sztuką regionalną oraz zabytkami architektury,
- kształtowanie szacunku dla wytworów pracy ludzkiej i kulturowego dorobku przeszłych pokoleń,
- kształtowanie postawy tolerancji wobec różnorodności i odmienności kulturowych,
- kontakt ze środowiskiem lokalnym i regionalnym w celu wytworzenia bliskich więzi
i zrozumienia różnorakich przynależności człowieka,
- ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej,
- wdrażanie do świadomego i efektywnego korzystania z różnych źródeł informacji;
- doskonalenie różnych form wypowiedzi;
- wdrażanie do pracy w grupie, do prezentowania się przed innymi;
- wdrażanie do wykorzystania technologii informacyjno- komputerowej;
- wdrażanie do umiejętnego planowania i zarządzania czasem, kreatywnego rozwiązywania problemów.
V. Metody i formy.
W innowacji będą stosowane metody aktywizujące, pobudzające uczniów do twórczej pracy, poszukiwań i kształcenia umiejętności ponadprzedmiotowych.
Będą to:
- dyskusja, burza mózgów, wywiady, prezentacje
- praca z tekstem literackim, inscenizacje, gry dydaktyczne
- wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi, prowadzenie bloga
- drzewka decyzyjne, portfolia, analiza źródeł
- metody poszukujące i metoda projektu,
- formy indywidualne-zróżnicowane,
- formy grupowe – jednolite i zróżnicowane,
- formy zbiorowe,
VI. Efekty innowacji.
Po zakończeniu innowacji uczeń:
1) Postrzega rodzinną miejscowość jako część Ojczyzny;
2) Zna historię, kulturę i tradycję regionu;
3) Czuje więź emocjonalną z regionem;
4) Interesuje się historią regionu, poszukuje nowych informacji;
5) Dostrzega związek przyszłości z przeszłością;
6) Aktywnie uczestniczy w życiu społeczności lokalnej;
7) Wykazuje większą pewność siebie, ma zwiększone poczucie własnej wartości;
8) Świadomie korzysta z różnych źródeł informacji;
9) Potrafi przeprowadzić wywiad, opracować pytania i jego przebieg;
10) Umiejętnie segreguje treści na ważne i mniej ważne;
11) Efektywnie współpracuje w grupie, wywiązuje się z przydzielonych zadań;
12) Tworzy różne formy wypowiedzi w sposób poprawny;
13) W sposób przemyślany i bez stresu prezentuje się przez grupą;
14) Dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z rówieśnikami;
15) Umiejętnie korzysta z technologii informacyjno – komunikacyjnej;
16) Potrafi uważnie słuchać, kreatywnie rozwiązywać problemy;
17) Umiejętnie planuje i zarządza czasem.
VII Ewaluacja innowacji.
Przebieg innowacji będzie monitorowany przez cały czas jej trwania. W jej wyniku powstaną:
1) biblioteczka multimedialna „Ludzie niezwykli”;
2) albumy „Zabawy naszych przodków”, „Ginące zawody”;
3) inscenizacja „Oczepiny” prezentowana uczniom i rodzicom;
4) album „Józefów w fotografii” i „ Józefowska podstawówka w kadrze”;
5) „Słownik józefowskiej gwary”;
6) szkolny blog „Śladami przeszłości idziemy ku przyszłości”.
Innowację realizowała Pani Elżbieta Kolaszyńska.